وبلاگ

تحلیل فاندامنتال شرکت سیمان شرق

امروزه مصرف سیمان در نقش نهاده‌ ساختمانی و عمرانی می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت کشورها در نظر گرفته شود. در کشور ایران حدود ۷۶ شرکت تولیدکننده در حوزه سیمان و کلینکر با ظرفیت اسمی حدود ۸۸ میلیون تن وجود دارد. ایران با تولید ۶۰ میلیون تن سیمان در سال ۲۰۲۰، در رتبه هفتم تولید در جهان قرار دارد. رکود در ساخت و ساز داخلی و کاهش بودجه عمرانی دولت و محدودیت‌های بوجود آمده در صادرات باعث شد تا ایران نتواند از بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید سیمان خود استفاده کند، با این حال پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید، به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹۰ میلیون تن بالغ شود.

صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و پیش‌نیاز توسعه اقتصادی طی دهه‌های اخیر فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده است. پیش از دهه ۱۳۸۰ و اوایل دهه ۱۳۹۰ فزونی تقاضا بر عرضه موجب شد تا فضای دلالی و بازار سیاه گسترش یابد.
از سال ۱۳۸۴ سیمان وارد فهرست کالاها و خدمات سبد حمایتی شد و به این ترتیب شاهد آغاز قیمت‌گذاری دستوری محصولات این صنعت بودیم. با توجه به حجم بالای تقاضای داخلی سیمان جهت مصرف در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و افزایش درآمدهای ارزی دولت، درخواست مجوز تاسیس یا توسعه کارخانه‌های سیمان در نقاط مختلف کشور بوجود آمد. تاسیس و راه‌اندازی کارخانه سیمان به طور متوسط ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد.
بر اساس برنامه راهبردی توسعه صنعت سیمان، چشم‌انداز کسب جایگاه سوم جهان با تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن به عنوان رتبه اول ظرفیت تولید در منطقه و صادرات جهانی با عرضه ۳۲ میلیون تن سیمان به کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۴ و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری شده است. سیاست‌گذاری نادرستی که وضعیت توسعه اقتصادی کشور، منطقه، ناوگان حمل و نقل و سایر عوامل نتوانست موجب تعدیل آن شود.
به طور کلی، سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیم با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد و در ایران، عدم رشد اقتصادی متناسب با اهداف از پیش تعیین شده موجب گردید تا این صنعت با مازاد عرضه همراه شود.
مواد اولیه صنعت سیمان را سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ سیلیس، سنگ آهن، سنگ آلوویوم، خاک مارل، پوزولان، سرباره و … تشکیل می‌دهند. تمام مواد اولیه صنعت سیمان از داخل کشور تهیه و تامین می‌شود. برای تولید هر تن سیمان به طور متوسط ۱۰۵ متر مکعب گاز طبیعی و ۱۱۰ کیلووات برق مصرف می‌شود. افزایش نرخ پاکت سیمان طی سال‌های اخیر نیز موجب افزایش بهای تمام شده تولید شده است. بیشترین هزینه تولید شرکت‌های سیمانی مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل (حدود ۳۰ درصد) است. پس از آن هزینه پاکت مصرفی (حدود ۲۰ درصد) و مواد مستقیم مصرفی، بالاترین رقم هزینه تولید را در شرکت‌های سیمانی دارا هستند. هر ساله در فصل زمستان همزمان با برودت هوا، گاز شرکت‌های سیمانی قطع می‌گردد. مازوت همواره به عنوان سوخت جایگزین در این صنعت مطرح می شود. اغلب کارخانه‌ها مخازن ذخیره مازوت را در زمان تاسیس در نظر می‌گیرند، اما نرخ خرید مازوت از شرکت ملی پخش، زمان تسویه، آلودگی ناشی از مصرف مازوت و هزینه بالای حمل از پالایشگاه … همواره مورد مناقشه بوده‌ که این موضوع تمایل مصرف مازوت در شرکت‌ها را کاهش داده است. کوره دوار کارخانه‌های سیمانی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید کلینکر است. کیفیت آجرهای نسوز تولید داخل برای کوره ها در حد مطلوب نبوده و پاسخگوی نیاز کارخانه‌های سیمانی نیست؛ لذا بیشتر کارخانه‌های سیمانی جهت جلوگیری از تعمیرات و توقفات متعدد ناشی از ریزش آجر و سوراخ شدن کوره ترجیح می‌دهند از جنس وارداتی استفاده کنند.

پذیرش و عرضه محصولات در بورس کالا
در راستای اجرای بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار و با عنایت به دستور وزیر محترم صمت و ریاست محترم سازمان بورس و نیز پیگیری فعالان بازار سرمایه، مکاتباتی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اعلام اقدامات صورت گرفته مبنی بر ارائه درخواست پذیرش محصولات سیمانی به بورس کالای ایران با کلیه شرکت های سیمانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس و نیز با بورس کالا انجام شد. مطابق اعلام شرکت بورس کالا، تاکنون محصول ۱۷ شرکت سیمانی در حال پذیرش می باشد که ۱۴ شرکت آن در بازار سرمایه قرار دارد و پذیرش ۸ شرکت قطعی شده است.
از ابتدای پذیرش سیمان در بورس کالای ایران، حدود ۱.۵ میلیون تن سیمان (خاکستری و سفید) عرضه شده است و فقط یک میلیون تن آن معامله شده است. طرح عرضه سیمان در بورس کالا تنها زمانی موفق می‌شود که تمام شرکت‌های سیمانی ملزم به فروش تمام محصولات خود در بورس کالا شوند و خریداران مسیر دیگری برای تهیه سیمان نداشته باشند. با این رویداد نرخ‌های فروش بر روی تابلو نمایان شده و شرکت‌های سیمانی امکان ارائه تخفیف چون گذشته نخواهند داشت.

درباره شرکت سیمان شرق
شرکت سیمان شرق به عنوان قدیمی ترین شرکت سیمانی ایران در سال ۱۳۳۲ با نام شرکت سیمان با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون ریال به ثبت رسید. شرکت پس از ۴ سال در سال ۱۳۳۶ با بهره برداری از اولین کوره عمودی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
این شرکت در سال ۱۳۵۵ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در سال ۱۳۵۶ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.
با توجه به روند سود آوری این شرکت در سه سال اخیر میزان EPS آن از مقدار منفی به مثبت و رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است
بهای تمام شده کالاهای فروش رفته در سال مالی منتهی به ۳۱شهریور۱۴۰۰ حدود ۴۸درصد افزایش داشته که علت آن افزایش میزان فروش تورم بالا در بخش تامین مواد و قطعات و افزایش نرخ سالیانه در بخش هزینه های حقوق و دستمزد میباشد
چشم انداز این شرکت وابسته به عوامل گوناگون در سطح خرد و کلان است با توجه به تغییر دولت و وعده هایی مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکن در ۴سال جهت تحقق آن نیاز به نهاد های ساخت و ساز از جمله سیمان ایجاد خواهد شد و با توجه به سیاست های دولت و درصورت آزاد سازی کامل قیمت و عرضه در بورس کالا میتوان به ادامه روند سود سازی امید داشت.

منبع: تیم تحلیلی بورس تراپی 
در لینک زیر میتوانید جزییات محاسبات فاندامنتال آنرا ببینید.

سشرق

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید