وبلاگ

تحلیل فاندامنتال سهم شبندر

شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس)

شرکت پالایش نفت بندرعباس، یک شرکت پالایشی است که فعالیت اصلی آن، پالایش نفت خام و تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی و همچنین احداث، راه‌­اندازی و بهره‌­برداری از کارخانه‌های صنعتی، برای تولید و فروش محصولات نفتی و شیمیایی است.

نفت گاز، نفت کوره، بنزین‌ها، وکیوم باتوم، نفت سفید، گازمایع، لوبکات و سوخت هوایی سنگین، جزء محصولات اصلی این شرکت می‌باشند.

در حال حاضر، ۱۰ شرکت در این صنعت فعالیت می‌کنند که از میان آن­ها، شرکت پالایش نفت بندرعباس، براساس ظرفیت پالایش نفت خام، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده­است . 

همچنین این شرکت تنها شرکتی است که توان پالایش نفت خام سنگین را دارد .

در سال گذشته شیوع کرونا موجب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و در نتیجه کاهش حجم تقاضا در سطح کشور و بین المللی شده و این موضوع موجب شده خوراک ورودی شرکت در فروردین سال ۹۹، به ۲۶۵۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد؛ در حالی که این مقدار در سال ۹۸، حدود ۳۰۶۰۰۰ بشکه در روز بوده است.

با توجه به اینکه بیش از ۹۷ درصد از بهای تمام شده شرکت را هزینه خرید نفت خام تشکیل می­دهد لذا تغییرات نرخ جهانی نفت خام و نرخ تسعیر ارز می­تواند تاثیر بسیار زیادی در بهای تمام شده محصولات و در نتیجه سودآوری شرکت داشته­‌باشد.

نرخ خرید نفت خام  در فروردین ماه ۹۹ به ۲۸.۹۵ دلار رسید که این موضوع موجب افزایش درآمد عملیاتی و کاهش بهای تمام شده محصولات فرآوری شده پالایشگاه، رشد کرک اسپرد و در نهایت افزایش سودآوری شرکت شده است.

نفت کوره و نفت گاز از اصلی­ترین فرآورده‌های پالایشی پالایشگاه بندرعباس محسوب می‌شوند که بابت تهاتر خوراک دریافتی به شرکت ملی پالایش نفت ایران تحویل داده می­شود و صادرات این محصولات توسط این شرکت انجام می­‌گردد.

 صادرات نفت کوره و نفت گاز تا سال ۹۸ روند خوبی داشته اما از اواسط سال ۹۸ محدودیت­های جدید صادراتی از جمله کاهش میزان درصد گوگرد موجود در نفت کوره از ۳.۵ درصد به کمتر از ۱ درصد موجب کاهش قیمت نفت کوره تولیدی شرکت شد که تاثیر بسیار زیادی بر کاهش فروش صادراتی نفت کوره و متعاقباً سودآوری شرکت از این محصول داشت به طوری‌که فروش نفت کوره این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۶۰۰۰۰۰ میلیون ریال و در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال کاهش یافت.

اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ با توجه به شرایط و مشکلات کشور و تحریم‌های موجود شرکت تصمیم گرفت طرح افزایش ظرفیت خوراک نفت خام سنگین به میزان حداکثر ۳۰ هزار بشکه در روز (افزایش از ۳۲۰ هزار بشکه در روز به ۳۵۰ هزار بشکه در روز) را اجرا نماید.

 حدوداً ۵۱ درصد از محصولات این طرح نفت کوره سنگین خواهد بود و مابقی محصولات شامل بنزین اکتان ۸۷، نفت گاز و گاز مایع می‌شود؛ لذا سودآوری این طرح به کرک اسپرد (crack spread  به معنای تفاوت قیمت یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام است)این محصولات به خصوص نفت کوره سنگین بستگی دارد و در صورت مثبت ماندن کرک اسپرد این محصولات، این طرح سودآوری خوبی برای شرکت به همراه خواهد داشت.

منبع: تیم تحلیلی بورس‌تراپی

در لینک زیر میتوانید جزییات محاسبات فاندامنتال آنرا ببینید.

~$تجدید_ساختار_صورت_های_مالی_

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید