وبلاگ

دی تریدرها (day traders) سوابق وحشتناکی دارند.

مدت هاست که محققانی که بر روی بازار سرمایه و معامله گران تحقیق میکنند ، مشاهده کرده اند که اکثریت قریب به اتفاق مدیران مالی حرفه ای حدود ۸۵٪  در طول یک دوره چند ساله از معیارهای خود عقب مانده اند.

اکنون آن متخصصان دی تریدرها را مورد بررسی قرار داده اند و هشدار داده اند که همان نتایج ضعیف در مورد آنها نیز صدق می کند.

برتون مالکیل ، ، نویسنده کتاب “A Random Walk Down Wall Street” ، در یک وبلاگ برای Wealthfront ، جایی که او مدیر ارشد سرمایه گذاری است ، نوشت: “من معامله گران روزانه را با سرمایه گذاران جدی اشتباه نمی گیرم.” “سرمایه گذاری جدی شامل تنوع گسترده ، توازن مجدد ، مدیریت مالیاتی فعال ، اجتناب از زمان بندی بازار ، ادامه روند و استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری مانند ETF ، با کارمزد پایین است. با ادعاهای دروغین سود آسان از تجارت روزانه گمراه نشوید.

برتون مالکیل مجموعه بزرگی از مطالعات آکادمیک که به ۲۰ سال قبل باز می گردد و به طور مداوم نشان می دهد که تاجران و سایر بازرگانان بسیار فعال با  کسب درآمد در کوتاه مدت در مشکل دارند.

جدیدترین مطالعه‌ی او با عنوان “معاملات و بازده ناشی از توجه کاربران Robinhood” در ماه اکتبر منتشر شد و فعالیت تجاری Robinhood را از ۲ می ۲۰۱۸ تا ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ بررسی کرد. آنها به ویژه رویدادهای شدید گله‌ای را مطالعه کردند. جایی که معامله گران Robinhood به سهم های خاص وارد شدند.

آنها نتیجه گرفتند که در طی این رویدادهای گله ای شدید ، “۰.۵٪ از سهام خریداری شده توسط Robinhood هر روز با معکوس بازگشت تقریباً ۵٪ طی ماه آینده مواجه می شوند در حالی که حوادث شدید گله‌ای تقریبا ۹٪ برگشت دارند.” ( اگه بخوام به زبان ساده واستون این پاراگراف معنی کنم گپ های قیمتی در بازارهای جهانی مثل بازار ایران نیست و به دلیلی عدم وجود دامنه‌ی نوسان کندل های بسیار بزرگی تشکیل می شود، همانطور که میدانید گپ ها به شدت تمایل به پر شدن دارند و طبق گفته ی این پاراگراف معمولا ۹٪ بازگشت قیمتی دارند در حالی در robinhood که بزرگترین پلتفرم معامله گری آسان است و عموم مردم عادی که حرفه ای نیستند در آن فعالیت دارند ۵٪ است.)

چرا این اتفاق می افتاد؟ نویسندگان خاطرنشان کردند که بیشتر سرمایه گذاران Robinhood بی تجربه هستند ، بنابراین آنها تمایل به دنبال کردن روند دارند. طراحی این اپلیکیشن به این گونه است که توجه اعضای خود را به فعال ترین سهم ها جلب می کند ، باعث می شود تا معامله گران سهام “با تهاجمی بیشتر از سایر سرمایه گذاران خرده فروشی” خریداری کنند.

سرانجام ، سهولت استفاده از سایت و رایگان بودن آن از سوی کمیسیون نیز ممکن است تجارت را تشویق کند. “همانطور که با نرخ گردش مالی چندین برابر سایر شرکتهای کارگزاری مشهود است ، به احتمال زیاد کاربران Robinhood به دلایل سرمایه گذاری پس انداز بازنشستگی ، تقاضای نقدینگی ، ضرر مالیاتی و دیگر دلایل  احتمالاً معاملات کمتری دارند. 

سخنگوی Robinhood از اظهار نظر در مورد مطالعه خودداری کرد ، اما در بیانیه ای که به CNBC از طریق ایمیل ارسال شد ، گفت: “[شاهد] شواهدی هستیم که بیشتر مشتریان ما خرید و نگهداری می کنند و ۹۸٪ مشتریان ما معامله گران روز نیستند.”

با این وجود ، مطالعات دیگر در مورد معامله گران روز نیز به همین نتیجه رسیده است.

مطالعه منتشر شده در ماه ژوئن بر روی تقریبا ۱۶۰۰ دی تریدر برزیلی که فعالیت آنها را به مدت یک سال ردیابی می کرد ، نتیجه گرفت که فقط ۳٪ سود کسب کرده اند. نویسندگان از این ادعا که معامله گران روز می توانند در بازه های زمانی کوتاه (یک روز یا یک هفته) درآمد کسب کنند ، اجتناب کردند.

نتیجه گیری آنها: “مطابق با کار قبلی در مورد عملکرد سرمایه گذاران منفرد ، اکثریت قریب به اتفاق دی تریدرها ضرر می کنند.” آنها متذکر می شوند که گروه کوچکی (حدود ۱۵٪) بازده بالاتری را بدون پرداخت هزینه دریافت می کنند ، اما “برخی از عملکردهای خوب توسط خوش شانس بودن افراد است.

نسخه بعدی مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید: “کمتر از ۱٪ از جمعیت دی تریدرها  قادر به پیش بینی و با اطمینان بازده غیر عادی مثبت خالص از کارمزد هستند.”

در مورد گروه کوچکی که ممکن است عملکردی بهتر از شانس محض داشته باشند ، نویسندگان حدس میزنند که “یکی از راه های سودآوری دی تریدرها  تامین نقدینگی از طریق سفارشات غیرفعال برای سرمایه گذاران ناآگاه است که بیش از حد مشتاق پرداخت هزینه های اجرای سریع معامله هستند. (تقریبا مثل صف خرید های بازار ایران) “

به عبارت دیگر ، کسر ناچیز معامله گران روز که واقعاً  درآمد کسب می کنند ، این کار را با معامله با پول های دیگران انجام می دهند.

مطالعه‌ای  قدیمی تر ، که به سال ۲۰۰۰ باز می گردد ، برد ام، باربر و ترانس اودین از دانشگاه کالیفرنیا  66000 حساب کاربری را در چارلز شواب از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند کسانی که بیشترین معاملات را انجام می دهند ، بازده سالانه ۱۱.۴٪ دارند ، در حالی که بازار به طور کلی ۱۷.۹٪ بازده دارد.

با توجه به این شواهد ، چرا دی تریدری  ادامه دارد و چرا اینقدر محبوب است؟ نویسندگان نتیجه گرفتند که به نظر می رسد معامله گران بسیار فعال معتقدند که آنها بیشتر از آنچه که در واقع می دانند، می دانند. 

نویسندگان گفتند: “اعتماد به نفس بیش از حد می تواند سطح بالای معاملات و عملکرد ضعیف ناشی از سرمایه گذاران فردی را توضیح دهد.”

نتیجه گیری آنها نتایج دیگر مطالعات را بازتاب می کند.

پیام اصلی ما این است که معامله گری های روزانه برای ثروت شما خطرناک است ، کسانی که بیشتر معامله می کنند بیشتر از همه ضرر می بینند.

منبع: سایت خبری بلومبرگ

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید