وبلاگ

اشتباه در سرمایه گذاری میتواند باعث از بین رفتن تمام پس اندازهای شما بشود

investing mistakes

تعدادی از بزرگترین اشتباهاتی که باید ازشون جلوگیری کنیم رو بررسی میکنیم.

این روزها، سرمایه گذاری در بازار سهام میتواند حس سوار ترن هوایی بودن رو بهتون بده.با وجود چرخش هایی که از بازار در آینده ای نزدیک انتظار میرود، سرمایه گذاران شاید بخواهند به خودشون یادآوری کنن که نوسان بخشی از بازار است. در غیر این صورت، این ریسک وجود دارد که فارغ از جهت بازار تصمیماتی احساسی گرفته شود .

دیو گودسل مدیر اجرایی مرکز بینش سرمایه گذاران  Natixisدر اینباره گفته:”سرمایه گذاران تمایل به قیاس کردن دارند ، آنها فکر میکنند اگر بازار به سمت بالا حرکت میکند ، قرار است به سمت بالا ادامه دهد ، و اگر به سمت پایین حرکت میکند ، قرار است به سمت پایین ادامه دهد.”

که میتواند منجر به مشکلاتی شود که در پژوهش اخیر مدیران سرمایه گذاری Natixis که از ۳۰۰ نفر از حرفه ای های بازار سرمایه، مدیران سرمایه، مشاوران مالی و برنامه ریز های مالی حاصل شده است، ذکر شده است.

فروش وحشت زده

به عنوان هرکدام از موارد فروش از روی اضطراب، تصمیمات احساسی و یا تمرکز کوتاه مدت به این مورد نگاه کنیم، این اشتباه جایگاه اول را در لیست اشتباهات گرفته است، که به تایید ۹۳ درصد مشاوران Natixis رسیده است. مشکل پایه ای این است که این رفتار باعث بازده مالی بسیار پایین میشود. تصور کنید شما ۱۰ درصد در ضرر هستید اگر از بازار خارج شوید ۱۰ درصد قطعی رو برای خودتون شناسایی کردید ، فراموش نکنید ضرر هایی که روز به روز در حساب شما ثبت میشود نهایی نیست! مگر اینکه از سهم خارج شوید و موندن و برگشتن به بازار با وجود این ترسی که برای شما تصمیم میگیرد میتواند خیلی دشوار باشد. چه روند بازار مثبت یا منفی باشد، احساسات هر از گاهی برانگیخته میشوند ، تمرکز کردن روی هدف بلند مدت و چگونگی رسیدن به آن میتواند مانع این مشکل در معامله بشود.

دیدگاه غلط ریسک پذیری

تقریبا نصف مشاوران مالی گفتند که ناتوانی در فهمیدن میزان ریسک پذیری خود یک مشکل است. که ادامه ی آن میتونه باعث رخ دادن مورد بالا بشود. ریسک پذیری دو بخش دارد:

  1. چقدر میتوانید فراز و نشیب های اجتناب ناپذیر رو هضم کنید و چه زمانی می خواهید از پولتان استفاده کنید. به طور کلی، هرچقدر زمان بیشتری داشته باشید برای مثال برای چند ده سال دیگر سرمایه گذاری میکنید ، توانایی معامله کردن هجومی بیشتری دارید.
  2. بخش احساسی قضیه ، آیا شب با وجود پورتفوی منفی میتوانید بخوابید ؟ که میتواند تمام قضیه را عوض کند.

دیو گودسل مدیر اجرایی مرکز بینش سرمایه گذاران  Natixis:” وقتی بازار نوسان میکند ، در مغز باعث یک تناقص احساسی میشود. چالش گرفتن تصمیمی منطقی است”

بیش از نصف سرمایه گذاران گفته اند که حاضرند ریسک بیشتررا برای جلو رفتن در بازار بپذیرند . با وجود اینکه ۷۵درصد آنها گفته اند که امنیت مالی را به بازده در سرمایه گذاری ترجیح میدهند. به عبارت دیگر خیلی از سرمایه گذاران ریسک بیشتری از آنچه باید میپذیرند.
شما باید ریسک پذیری خودرا بدانید.

زمانشناسی بازار

نیمی از مشاوران گفته اند که سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری بلند مدت در تلاش برای خرید در پایین ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت هستند . “ترس از دست دادن چیزی که الان داریم ، باعث میشه که بیشترین مقدار سود رو در روند بالارو بخوایم، اما بعدش بازار منفی شده و مجبور میشیم با ضرر از معامله خارج بشیم”

انتظارات غیر واقعی از سود

۴۳ درصد از مشاوران در نظرسنجی بیان کرده اند که سرمایه گذاران اغلب اوقات انتظار رشد بیشتری از حد واقعی بازار دارند . سرمایه گذاران چیزی حدود ده درصد بیشتر از مقدار تورم انتظار سود سالانه دارند ، اما در واقع مقدار ۶.۷ درصد منطقی و واقع گرایانه است.

ریسک بیشتر در ازای سود بیشتر

۲۵ درصد از مشاوران مالی بیان کرده اند که تمرکز بیش از حد بر روی بازده، یک اشتباه است . به طور کلی هرچه بازده و سود بیشتر باشد سرمایه گذرای ریسک بیشتری دارد. گودسل در انتها افزود ” فقط متوجه باشید که هر چه سود بیشتری میخواهید، ریسک بیشتر شامل پرتفوی شما میشود”

منبع سایت خبری CNBC

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید